tiistai 29. maaliskuuta 2022

Missä valot?

 Ajelin tänään melkoisen sakeassa lumipyryssä töihin. Ihmetystä herätti se, että moottoritiellä yhdeksästä autosta kymmenestä takavalot eivät palaneet. En jaksa uskoa Suomen autokannan olevan NIIN heikolla tolalla ettei valot muka toimisi. Lisäksi vain muutamassa autossa paloi takasumuvalo, vaikka näkyvyys oli vain kymmeniä metrejä. Enemmän tuntuu olevan ongelma joko asenteessa tai sitten omaa autoa ei osata käyttää kunnolla. Ne valot kun pitää yleensä laittaa päälle, jotta ne toimivat. Kannattaa plärätä sitä auton manuaalia ja selvittää mistä valot saa päälle.

Tämä takavalottomuus aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita, esimerkiksi kun tullaan liittymästä ja liitytään liikennevirtaan. Liittymästä tuleva ei yksinkertaisesti voi nähdä moottoritiellä kulkevaa autoa pyryn seasta. Juuri oli Kuopiossa iso ketjukolari. Liekkö siellä ollut valottomuus yhtenä syynä törmäyksiin liian suuren tilannenopeuden ja liian pienen turvavälin kanssa. Huonolla kelillä ei yksinkertaisesti voi ajaa normaalia rajoitustenmukaista nopeutta, vaikka miten olisi olevinaan kiire. Aamulla herätessään kannattaa vilkaista ulos ikkunasta. Sieltä se päivän sää selviää parhaiten.  Ajamiseen ja auton puhtaaksi rapsuttamiseen kannattaa varata tarpeeksi aikaa aina lähtiessä.

Tästä päästäänkin sitten toiseen asiaan. Auton putsaaminen lumesta ennen lähtöä on pieni teko, jolla lisää liikenneturvallisuutta sekä omalta että muiden osalta. Hanskan kokoisesta aukosta ulos tiiraminen ei ole paras mahdollinen toimintatapa. Ja auton katolta sekä takalasista olisi viisasta ottaa lumet, etteivät ne lennä sitten takana ajavan silmille. Aivan uskomatonta laiskuutta ja välinpitämättömyyttä autoilijoilta. Igluautoja ei kaivata liikenteeseen.

Mieluummin myöhässä perille kuin ei ollenkaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit julkaistaan.